Thursday, May 5, 2011

~KeT!Ka TaKd!R MeNgUJ! C!nTa~

Aiman baru sahaja pulang dari pejabat.. Dia merebahkan tubuhnya yang lesu di atas tilam yang cukup empuk bagi dirinya....angin sejuk langsung menampar tubuhnya. Dia lihat jam di dinding menunjukkan pukul empat. Ia baringkan badannya, dia hendak istirahat sejenak sebelum ke mesyuarat yang seterusnya.  Ti dit…ti dit… Tidurnya terganggu dengan dering HP nya. Ada sms masuk, ucap batinnya. Ia baca "salam abg Aiman.. sebelumnya aku ingin meminta maaf mengenai keputusanku yg agak memedihkan ini.. Aku ingin memberitahu bahawa aku akan bernikah esok hari. Allah mentakdirkan lain. Doakan aku ya abg…"

ƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ.❀.•❤•.¸✿¸¸.ƸӜƷƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ

spontan Aiman terkejut dengan kelakuan tunangnya, Humairah... mana tidaknya, mereka sudah bercinta selama setahun dan telah mengikat tali pertunangan selama satu setengah tahun dan bakal mendirikan mahligai bahagia pada bulan depan. Aiman tidak mahu hubungan yang telah terjalin selama ini hancur begitu sahaja tanpa sebab dan alasan yang munasabah. Aiman tidak sanggup untuk dikecewakan oleh cinta untuk kali yang seterusnya... seingatnya, baru seminggu lepas dia ke rumah Humairah untuk berjumpa dengan bakal mentuanya untuk membincangkan tentang hari perkahwinan mereka nanti... Aiman tidak sedap hati dengan apa yang diberitahu oleh Humairah sebentar tadi.. tanpa membuang masa, Aiman terus memandu kereta HARRIER putihnya dan ingin terus sampai di rumah Humairah untuk mengetahui hal yang sebenar...pelbagai persoalan yang bermain dalam benak Aiman kerana dia tidak sanggup untuk kehilangan Humairah walaupun telah berkali-kali untuk memujuk jiwa dan perasaannya.... 

ƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ.❀.•❤•.¸✿¸¸.ƸӜƷƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ

setelah sampai di perkarangan rumah Humairah, Aiman terus memakirkan keretanya.. Dengan pantas dia mengetuk pintu rumah dan memberi salam...tok..tookk..toookk..." Assalamualaikum"... tidak lama kemudian, pintu rumah dibuka dari dalam oleh ibu Humairah iaitu mak cik Amnah dan lantas menjawab salam Aiman.. 
Mak cik Amnah: ehhh Aiman, masuk la dulu...

Aiman: maaf mak cik sbb ganggu.. Humairah ada???

Mak cik Amnah: xpe... mak cik xkisah pun.. Humairah xde kat rumah.. dia ke bandar dengan ayahnya.. kamu xtelefon dia dulu ke kata nak dtg cni???

Aiman: bgslah klu mcm tu... blh x sy nak tny kenapa Humairah tiba2 berubah mak cik?? knp tiba2 sy dpt mesej sebegitu dr Humairah???.. Aiman menjelaskan kedtgn sebenar dia ke rumah itu..

tiba2, kolam mata ibu Humairah bertakung dgn airmata jernih dan xsampai sesaat, takungan tersebut pecah dan mengalirkan beberapa mutiara jernih... Aiman terkesima dgn keadaan tatkala itu..

Aiman: mak cik, knp nie??? apa dah jd dgn Humairah?? dia sakit ke??mak cik, tlg ceritakan hal sebenar kpd sy.. sy merayu sgt2 mak cik..
suara Aiman mula kedengaran sebak.. mak cik Aminah juga xsanggup melihat Aiman dlm keadaan sebegitu lantas dia menceritakan hal yg sebenar..

M.C.Aminah: maafkan kami Aiman... sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa.. mak cik harap Aiman dpt bersabar dan terima kenytaan ini dengan tenang ye... 2 hari selepas Aiman dtg jumpa mak cik, kampus Humairah telah menghantar 2 org wakil untk menghadiri seminar di Sarawak dan Humairah merupakan salah seorangnya. Humairah ke sana bersama rakan sekuliahnya iaitu Rasyid.pada mulanya Humairah enggan untuk menyertainya, tetapi mak cik yg galakkan dia utk ikut serta..  Rasyid sudah lama memendam perasaan kpd Humairah dan pernah sekali Humairah menolak lamarannya untuk bernikah. Disebabkan itu, dia mula berdendam dgn Humairah sehingga dia mendapat peluang ini. dengan peluang yg ada, Rasyid telah memerangkap dan MEMPERKOSA Humairah. 
tiba2 suara mak cik aminah terhenti dan tangisan dia kian menjadi2...

Aiman: ya Allah... (air mata Aiman berderai lagi...)

M.C.Aminah: Rasyid dpt tahu bhw Aiman akan melamar Humairah dan dia mula gelisah krn gagal dptkan Humairah.. lalu dia merencanakan sesuatu agar rancangan Aiman gagal nak...


Hati Aiman pedih, langit seakan runtuh ia rasa. Matanya berkaca kaca, badannya kaku serasa lumpuh, bibirnya bertasbih,, batinnya merintih dengan apa yang baru ia dengar.

M.C.Aminah: Kami pihak keluarga telah sepakat untuk menikahkan Humairah dengan Rasyid. Maafkan kami nak l..maafkan kami….Ibu Humairah mengakhiri penjelasannya. Suasana jadi mencekam, hati Aiman seakan ingin meledak, wajahnya menunduk, ada yang menitis dari matanya. Ia tidak kuat untuk menahan perasaannya. Aiman minta izin utk pulang,, 

Aiman :Ass…assalamu’alaikum mak cik. Saya pulang dulu ye mak cik.. sampaikan salam rindu sy buat Humairah tercinta...

ƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ.❀.•❤•.¸✿¸¸.ƸӜƷƸӜƷ.¸¸✿¸.•❤•.❀.ƸӜƷ

Aiman berada di taman permainan kanak2 sambil termenung...Setelah 6 bulan berlalu, bayangan Humairah masih segar dalam ingatan Aiman... sememangnya dia sukar untuk melupakan gadis yg pernah bertakhta dlm hatinya suatu ketika dulu. walau bagaimanapun dia harus terima kenyataan bahawa Humairah sudah menjadi ISTERI org...tiba2 dia dikejutkan dengan kehadiran 2 org perempuan yg dirinduinya selama ni iaitu M.C.Aminah dan seorang lagi sudah tentunya HUMAIRAH..

Humairah: 'Abg, maafkan sy ye... kehadiran sy kali ini bkn utk mengganggu khdpn abg tp sy ingin jelaskan apa yg berlaku selama ini...sy rasa bersalah ngan abg krn telah mengkhianati cinta kita.. maafkan sy abg...'

Aiman: abg dah lama maafkan Humairah... marilah kita bincang bersama2 di hdpn masjid itu,, biar ia menjadi saksi kpd perbualan kita agar tidak menimbulkan fitnah antara kita lagi. 

HumairahMungkin abg… telah diberi tahu ibu kejadian yang menimpaku. Tetapi semua itu berubah, ternyata takdir Allah berubah lagi. aku terus berdo’a kepada Allah, agar diberi kekuatan untuk menjalani hidup. Umur pernikahanku dengan lelaki itu hanya bertahan satu minggu, setelah majlis pernikahan kami di rumah baru selesai, tanpa melalui malam pertama Rasyid lebih memilih merayakan pesta kemenangannya bersama kwn2ny. mereka mengambil dadah , arak dah sebagainya. disebabkan pengambilan dadah scr overdos, Rasyid telah dimasukkan ke hospital dan dia koma selama 1 minggu lalu ia meninggal dunia...aku hanya melihat proses kuasa Allah itu dengan bersyukur, Allah maha tahu penderitaan hambanya. Maka dari itu abg… Allah sedang menguji diriku.. statusku sekarang janda abg.. jelas Humairah panjang lebar dengan hati tegar. 

Aiman: Jadi ..? ucap Aiman sekadar melahirkan perasaan gembira jika diberikan peluang kpdnya utk mendapatkan Humairah kembali. 

Humairah: Oh ya… sy sekali lagi bersyukur kepada Allah... Setelah seminggu kematian Rasyid itu, sy pergi ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Ternyata kesucianku masih utuh. Rasyid hanya menjebakku agar ia punya alasan untuk menikahiku. Begitulah kisah hidupku abg… Allah masih menyayangiku.. Mendengar semua penjelasan itu, hati Aiman berdesir, airmatanya mengalir laju mengenangkan penantiannya selama ini tidak disia2kan. Ternyata ujian Allah telah berakhir. Ia bertakbir dalam hati. Ia hendak langsung melamar  Humairah hari itu juga. ALLAHUAKBAR………>>>>


1 comment:

ukhwahdihati said...

ketika takdir menguji cinta...adakala bukan kesedihan yang dibawa...tp rahmat kasih sayang dariNYA dik :)

kEiNdAhAn aLaM

kEiNdAhAn aLaM
CiPtAaN TuHaN